צרו קשר לייעוץ חינם

    מס הכנסה נגבה לפי פקודת מס הכנסה התשכ"א – 1961 משכירים ועצמאים בהתאם לרמת ההכנסות שלהם. במקרים רבים נגבה מס עודף מאותם אנשים, ועל כן הם זכאים לקבל החזרי מס.

    החזרי מס אינם ניתנים באופן אוטומטי, אלא על האדם שמאמין כי הוא זכאי לקבלת החזר החובה לפנות לפקיד השומה הקרוב, ולהגיש בקשה מסודרת להחזר מס. ההחזרים יינתנו באופן רטרואקטיבי, בסיום שנת המס, אם שילם האדם את המס הדרוש ממנו כחוק. ניתן לקבל החזרי מס בעבור שש השנים האחרונות מקסימום. 

    בשנים האחרונות הפכה תופעת החזרי מס לנפוצה ביותר בקרב ציבור השכירים. יותר ויותר שכירים פונים לרשויות המיסים האחראיות להחזרי מיסים בתביעות לקבלת כספים המגיעים להם.

    נושא ההחזרים הוא פופולארי בעיקר אצל שכירים מאחר ותשלום מס ההכנסה נעשה אצלם באופן חודשי על ידי הפרשה של הסכום בתלוש המשכורת. חישוב המס נעשה באופן שנתי ולכן יכולים להיווצר פערים בין החישוב החודשי לחישוב השנתי.

    עצמאיים מצד השני, חייבים להגיש דו״ח שנתי שמפרט את הכנסותיהם, ולכן ישנם סיכוי קטן יותר שיחולו טעויות בחישוב המס.

    הסיבות העיקריות לקבלת החזרי מס

    ישנם סיבות שונות לקבלת החזרי מס, כמו:

    • תשלום גבוה יותר מהתשלום הדרוש של מס הכנסה מאחר שאדם שייך לאחת הקטגוריות המאפשרות קבלת נקודות זיכוי במס הכנסה.
    • פעילות בשוק ההון.
    • תרומות.
    • עבודה בחו"ל בחברות זרות או אצל מעביד ישראלי.
    • הפסקת עבודה.
    • חופשות לידה, חופשות מחלה, או כל סיבה אחרת להפסקת עבודה.
    • למסיימי תואר אקדמי.
    • לחולי סרטן.
    • להורים לילדים בעלי לקויי למידה, עם אוטיזם, או נטולי יכולת.
    • תשלומי מזונות.
    • ביטוחי חיים משמעותיים.
    • מכירת נכסים ותשלומי מס שבח.

    ועוד סיבות אחרות שמצדיקות החזרי מס.

    החזרי המס כאמור מגיעים לשכיר במקרה שיש פער בין התשלום החודשי של מס הכנסה שהוא מבצע באמצעות מקום עבודתו, לבין החישוב על בסיס שנתי שמבצע מס הכנסה, ומתקבלים בגין טעויות שאירעו בחישוב המס שנעשו על ידי המעסיק.

    הטעיות יכולות לנבוע מהעובדה שהמעסיק לא ידע או לא התייחס כראוי להטבות שזכאי להן העובד, מכך שהעובד לא ידע כי הוא זכאי לקבלת את ההטבות בתשלומי מס ההכנסה, או שרשויות המיסים לא עודכנו על ידי העובד על שינויים כלשהם במצבו האישי או המשפחתי המזכה אותו בהטבות מס.

    הגשת הבקשה להחזר מס:

    • ניתן להגיש את הבקשה לאחר תום שנת המס בלבד, ועד 6 שנים אחורה מקסימום.
    • יש להגיש את הבקשה ללשכת פקיד השומה.
    • על שכירים למלא טופס 135, ולצרף אליו את המסמכים הרלוונטיים לבקשה.
    • יש לצרף טופס 106 שניתן מהמעסיק, ובנוסף לזה את המסמכים המעידים על הזכאות להקלות בתשלום מס.
    • יש למלא את טופס 1301 אם מדובר בעצמאים או אחרים שמחויבים להגיש דין וחשבון על הוצאות.
    • צילום אסמכתא של פרטי חשבון הבנק של התובע שהכסף יועבר אליו במקרה של אישור החזר מס.
    • אם המבקש תובע החזרות מס למספר שנים, הוא צריך לעשות בקשה לכל שנה בנפרד.

    תשלום ההחזר:

    • תשלום ההחזר יעשה דרך העברה בנקאית לחשבון הזכאי.
    • החזרת מס לעובד שכיר תעשה אחרי שנה מהיום שנערכה בו השומה לאחר בקשת ההחזר, או בתוך שנתיים משנת תשלום המס.
    • כאשר מדובר באדם שדרוש בהגשת דוח, התשלום יתבצע תוך 90 יום מקבלת הדו"ח במשרד השומה, או ב 31 ביולי משנת המס.
    • להחזרים יתווספו ריביות והפרשי הצמדה.

     אם מעסיק עשה חישוב מס שגוי לשכיר (אם למשל הוא לא לקח בחשבון את זכאות העובד להקלות במס), השכיר יוכל לקבל החזר מס באמצעות המעסיק ישירות לתלוש השכר, כל עוד לא הסתיימה שנת המס, מבלי שיהיה צורך להגיש בקשה להחזר מס.

    במקרה כזה יש לפנות ישירות אל המעסיק ולדרוש ממנו לבצע את החזרי המס בתלוש השכר.

    ניתן לדרוש זאת מן המעסיק גם אם השכיר סיים לעבוד אצלו, כל עוד שנת המס לא הסתיימה. המעסיק יהיה רשאי להפיק תלוש שכר גם לאחר סיום ההעסקה. במסגרת התלוש החדש ישולמו הפרשי השכר וההחזרים השונים להם זכאי השכיר.

    במקרה ששנת המס כבר הסתיימה, יוכל העובד לקבל החזרים רק באמצעות הגשת בקשה להחזר למס  הכנסה. 

    חשוב מאוד לממש את זכויות המס במהלך שנת המס, כדי להקל על ההליכים.

    צרו קשר לייעוץ חינם

      כתיבת תגובה