צרו קשר לייעוץ חינם

    תיקון 190 לפקודת מס הכנסה נכנס לתוקף בשנת 2012, ומטרתו הינה לתקן את העיוות שחל עד אז בתחום החיסכון הפנסיוני. באופן כללי, החוק יצר שינויים נרחבים בתחום הפטור הניתן ממס הכנסה ל"קצבה מזכה" ואף שינה את המקורות ל"קצבה מוכרת". במידה והנכם גמלאים או עומדים להיות כאלה – המאמר הבא הוא בשבילכם!

    המשמעות המעשית עבור גמלאים: קצבה מזכה

    קצבה מזכה היא קצבה אשר מקורה הוא במעביד, או בקופת גמל.ראשית, באשר ל"קצבה מזכה", החל מתיקון החוק חלה הגדלה הדרגתית של שיעור הפטור ממס על הכנסה מפנסיה חודשית. השיעור ההתחלתי היה בשנת 2011 35%, אולם לזמננו בשנים 2016-2019, נקבע שיעור פטור של 49%. שיעור זה ימשיך לעלות עד שנת 2025 בהדרגה, כאשר בשנה זו יגיע ל-67%. חשוב לציין כי הפטור החל על "קצבה מזכה" שונה כך שהחל מן התיקון, הוא מחושב לפי מכפלה של שיעור הפטור בתקרת הפטור.

    ומה באשר ל"קצבה מוכרת"?

    עד תיקון החוק, "קצבה מוכרת" כללה שני מקורות בלבד לכספים פטורים ממס: הראשון, סכומים שהפקיד המעסיק לרכיב התגמולים ואלה נזקפו להכנסת העובד עצמו). השני, סכומים אשר הפקיד מקבל הקצבה ולא היה זכאי בעבורם לניכוי מס, כגון הפקדות עובד עצמאי אשר לא הוענקו לו הטבות מס). אולם, בשנת 2012 הגדרת הקצבה המוכרת עודכנה, ובהתאם גם נוספו שני מקורות נוספים לקצבה בשנת 2017.

    החל מתיקון החוק, ניתן ליהנות מפטור ממס על קצבה מזכה וגם על קצבה מוכרת. פקודת מס הכנסה הגדירה כמה מקרים בהם הפקדת כספים לחסכון הפנסיוני יצרו קצבה מוכרת. חשוב לציין, שכתוצאה משינוי ההגדרה של הקצב המוכרת, גדלו המקורות הכספיים עליהם ניתן לקבל פטור ממס. אולם, בעת בקשת קבלת המס, נצטרך להוכיח למדינה כי אכן מדובר בכספים המוגדרים כקצבה מוכרת. על כן, מומלץ לשמור מסמכים המצביעים על אישורי מס בדיווחים שנתיים, מסמכים אודות השכר שלנו בעת ההפקדות ועוד.

    לסיכום, כיום גמלאים יכולים לקבל פטור רב יותר מבעבר על כספי פנסיה ממקורות מגוונים יותר. אולם, חשוב לזכור כי הפטור יינתן רק עבור הוכחה מספקת על עמידה בתנאים. בהצלחה!

    צרו קשר לייעוץ חינם

      כתיבת תגובה